Monday, January 19, 2009

Om blogging

Blogg, definisjon (Caplex.no):
Journal el. dagbok (logg) på internett, betegnelsen dannet av ordet ”weblogg”,
inneholder som oftest personlige, korte kommentarer eller meddelelser. Organiser
i omvendt kronologi, dvs. siste innlegg stilles på toppen: også karakterisert
med mange linker, f.eks. til andre blogger el. spesielle nettsteder. Blogger kan
være generelle eller ha spesialtemaer.

Alle blogger, det er et faktum. Blogging sprer seg som ild i tørt gress. Det er på alles lepper. Blogging har til og med sneket seg inn i skole og skolesystem, og slik har verden fått en ny blogger; moi (fransk :) ). Jeg har altså blitt blogger, og fremmedord som RSS, casting, netikette, blogging (og andre div. ord jeg ikke husker) er, tja, fremmede.


Jeg har startet med å lese litt om blogging på nettet, kikke litt på ulike blogger osv. Har funnet noen som ser litt spennende ut. Jeg tror blogging kan fungere/fungerer som et alternativt medium, hvor man kan holde seg orientert, både på nyheter og andre ting man eventuelt interesserer seg for. Jeg kan kanskje tenke meg å følge ulike blogger fra ulike deler av verden. Blogger som f.eks. gir utrykk for kultur, synspunkter på det som skjer rundt om osv.

Personlig synes jeg det høres bedre ut å lese enn å skrive blogg. Du må liksom ha noe du vil si, noe å komme med, en eller annen form for skriveglede. Tror jeg mangler noe der. Jeg føler meg ikke bitt av bloggbasillen, men kanskje inkubasjonstiden ikke er over. Denne bloggreia kan bli spennende, kommer litt an på hva man (dvs. jeg) gjør bloggingen til, hvor mye arbeid jeg legger ned, hvilke oppgaver vi får (no pressure) osv. Vi får se. I may yet surprise.

PS: Jeg har bestemt meg for å bli hodestups forelsket i blogging.


Starter i morgen.

No comments:

Post a Comment